تبلیغات
آموزش فیزیک در فیزیک یار(گروه آموزشی کیان دانش) - دن كوبلی: درس‌هایی كه فیزیك درباره ماركتینگ به من آموخت
 
آموزش فیزیک در فیزیک یار(گروه آموزشی کیان دانش)
آموزش رایگان برای همه
درباره وبلاگ


در این سایت ، فیلم ، انیمیشن، نمونه سئوال امتحانی به منظور کمک به یادگیری مفهومی این درس قرار داده خواهد شد.امید است این سایت زمینه علاقمندی دانش آموزان به این علم را فراهم سازد.
مدرس حسن حبیبی مدرس ریاضی و فیزیک شهر زنجان
09125423467
تلگرام fizikyar2@
کیان دانشkiyandanesh@
habibieducation@gmail.com

مدیر وبلاگ : حسن حبیبی
نویسندگان
این طور به نظر میرسه كه ماركتینگ (علم بازاریابی) و فیزیك هیچ ارتباطی با هم ندارن، اما دن كوبلی كه علاقه زیادی به هر دوی اینها داره، تونسته این دو تا موضوع ناسازگار رو یه جورایی به هم ربط بده. دن با استفاده ازقانون دوم نیوتون، اصل عدم پایداری هایزنبرگ، روش تحقیق در علم و اصل دوم ترمودینامیك می‌خواد بعضی از اصول كار با برند رو شرح بده
[http://www.aparat.com/v/JzCNl]


من الان در زمینه ماركتینگ كار می‌كنم، چیزی كه واقعا بهش علاقه مندم. اما قبل از اون مشغله ذهنی من فیزیك بود. من با كمك یكی از معلم‌های مدرسه‌ام به فیزیك علاقه‌ مند شدم. علاقه‌ای كه به دوران نوجوانی من بر می‌گرده. اون معلم به من یاد داد كه: فیزیك به این دلیل خوبه كه چیزهای زیادی را در مورد دنیای اطراف ما یاد می‌ده. و حالا من می‌خوام به شما نشون بدم كه فیزیك در مورد ماركتینگ چه چیزایی به ما یاد می‌ده

 

خوب، می‌تونید به من بگید كه كی در رشته دانشگاهی‌اش در مورد ماركتینگ خوانده؟ و كی توی دانشگاه فیزیك خونده؟ خیلی خوبه. توی مدرسه چی؟ خوبه. خیلی از شماها. پس احتمالا صحبت های من برای بعضیها یادآور خاطرات خوب و یا شایدم خاطرات بد باشه.

 

خوب، می‌ریم به سراغ فیزیك و ماركتینگ: اجازه بدین از یه جای ساده شروع كنیم، قانون نیوتون. نیرو برابر با جرم ضربدر شتاب این چیزیه كه شاید بهتر بود خطوط هواپیمایی تركیه بیش‌تر در مورد اون اطلاعات كسب می‌كردن قبل از این كه بخوان این كمپین تبلیغاتی رو راه بندازن. ---- خوب اگه ما اجزای این رابطه رو جابه‌جا كنیم خواهیم داشت كه شتاب مساویه با نیرو تقسیم بر جرم و این یعنی این كه هر چی جسم بزرگ‌ تر و سنگین‌ تر باشه نیروی بیش‌تری برای تغییر جهت حركتش لازمه و این اصل در مورد برند هم صادقه هر چی كه یه برند بزرگ‌تر باشه و اجزای بیش‌تری همراه خودش داشته باشه برای تغییر جایگاهش نیاز به كار بیش‌تری هست. و این یكی از دلایلی كه آرتور اندرسون شركت جدید اكسنچر رو راه‌اندازی می‌كنه و به دنبال این نیست كه به بقیه نشون بده اندرسون می‌تونه توی زمینه‌های دیگه ای به جز حسابداری هم فعالیت كنه. همین طور در مورد شركت هوور اون‌ها متوجه شدن كه خیلی سخته به بقیه بقبولونن كه به جز جاروبرقی محصول دیگه ای هم می‌تونن داشته باشن همینطور شركت های خیلی بزرگ مثل یونیلور و پی‌اند‌جی برندهاشون رو از هم جدا می‌كنن. مثلا برندهای ایریو، پرینگل و داو جدا هستند و همه با یك نام تجاری فعالیت نمی‌كنن. خوب تا اینجا فهمیدیم كه فیزیك هرچه جسم سنگین تر باشه نیروی بیش‌تری برای تغییر جهت حركتش نیازه. و ماركتینگ میگه هر چی یه برند بزرگ‌تر باشه تغییر دیدگاه مردم نسبت به اون و تغییر جایگاهش، مشكل‌تره. و راه حل رو در پرتفوی برندها می‌بینن یا این‌كه برند جدید برای فعالیت جدید.

 

خوب. چه کسانی اصل عدم پایداری هایزنبرگ رو یادشونه؟ یه ذره چاشنی علمی بحث رو بیش‌تر كنیم این اصل به ما میگه غیر ممكنه كه بتونیم به طور دقیق حالت یك جسم و یا مقدار حرکت اون رو اندازه‌گیری كنیم. چرا كه خود عملیات اندازه گیری در اون جسم باعث تغییر میشه. اجازه بدید بیش‌تر توضیح بدم. اگه یه ذره رو در تاریكی در نظر بگیرید و برای دیدنش بهش نور بتابونید فوتون‌های نور كه نیروی جنبشی دارن با این ذره برخورد می‌كنن و انرژی این فوتون‌ها، حالت قبلی جسم رو تغییر می‌ده. در واقع این عملیات تابش نور برای دیدن باعث تغییر حالت قبلی ذره‌ای كه در تاریكی بود، شد. عملیات مشاهده باعث تغییر آن جسم می شود. همین در ماركتینگ هم اتفاق می‌افته عملیات بررسی رفتار مصرف‌كننده، باعث تغییر رفتار اون ها میشه. گروهی از مادران رو در نظر بیارین كه توی گروه کانونی ( متمرکز) در مورد رفتارهای غذایی خوب بچه‌هاشون صحبت می‌كنن. (گروه متمرکز: گروهی كه مشتریان در اون در مورد محصول آزادانه اظهار نظر می‌كنن) ولی در واقعیت كلی هله هوله می‌خرن. و مك دونالد هم سالانه میلیون ها برگر می‌فروشه. همچنین در مورد مشتریانی از سوپر ماركت‌ها كه با گروهای تحقیقات بازار همكاری می‌كنن. اون‌ها چرخ دستی هاشون رو پر می‌كنن از سبزیجات و میوه‌جات تازه در حالی كه در روزهای عادی این كار رو انجام نمی‌دن یه مثال دیگه: تعداد كسانی كه در تحقیقات اظهار می‌كنن كه توی اینترنت به دنبال سایت‌های پورنو میرن خیلی كمه در حالی كه گوگل به ما نشون می‌ده آمار سرچ این چیزها رتبه اول رو داره اما خوشبختانه فیزیك نه ببخشید، ماركتینگ تا حدی مشكل رو حل كرده ما الان ابزارهایی داریم كه بهتر می توینم رفتار مشتری رو اندازه‌گیری كنیم با كمك ابزارهای دیجیتال رفتار واقعی مشتریان رو می‌تونیم بفهمیم و دیگه لازم نیس از خود اون‌ها بپرسیم كه چه جوری رقتار می‌كنن خوب پس فیزیك میگه: ما هیچ‌وقت نمی‌تونیم خواص یك ذره رو دقیق اندازه‌گیری كنیم برای این كه خود اندازه‌گیری باعث تغییر در اون میشه. و ماركتینگ میگه: سعی كن بفهمه مصرف‌كننده ها واقعا چه رفتاری دارن نه این كه بخواهیم از خود اون‌ها سوال كنی. یااینکه پیش بینی کنیم آنها چه کاری رو انجام می دن.

 

اما مورد بعدی- روش تحقیق علمی یه اصل قطعی توی فیزیك (همه علوم تجربی) به ما میگه با مشاهده ما نمی تونیم هیچ فرضیه‌ای رو اثبات كنیم با مشاهده ما فقط می تونیم فرضیات رو رد كنیم. به این معنی كه ما شواهد و اطلاعات زیادی رو حول یك فرضیه جمع آوری كنیم، و این شواهد اون فرضیه رو قوی‌تر می كنه، ولی نمی‌تونه اون رو اثبات كنه. و در مقابل، یه داده یا اطلاعات مخالف می تونه تمام زحمات شما رو به باد بده. به عنوان مثال: بطلمیوس شواهد زیادی در رابطه با تئوری‌اش كه كرات دیگه به دور زمین می‌گردند جمع آوری كرده‌ بود. اما ، كوپرنیك یه شاهد مخالف آورد و هرچه بطلمیوس رشته‌ کرده بود، پنبه كرد توی ماركتینگ هم همین اتفاق می‌افته شما مدت زمان زیادی می‌تونی روی یه برند سرمایه گذاری كنی، ولی با یه حركت مخالف یا اشتباه كلا دیدگاه مشتری نسبت به اون برند رو تغییر خواهی‌داد. بی‌پی‌ (شركت نفت انگلیس) رو در نظر بگیرید: اون‌ها میلیون ها پوند در طول سال‌ها هزینه كرده بودن برای این كه نشون بده دوستدار واقعی طبیعت هستش. در حالی كه یه اتفاق كوچیك...! تویوتا رو در نظر بگیرید: برای مدت‌های طولانی محصولات تویوتا به عنوان خودروهای قابل اعتماد شناخته شده بودن اما یه اتفاق این دیدگاه رو تغییر داد. و همچنین تایگر وود كه چهره خوبی از خودش به جا گذاشته‌بود، حتما داستانش رو شنیدین --- پس در فیزیك ما داریم كه شما نمی‌تونید هیچ فرضیه‌ای رو اثبات كنید اما به سادگی می تونید اون رو رد كنید هر فرضیه‌ای می‌تونه یه روز از بین بره و در ماركتینگ داریم كه خیلی مهم نیست شما تا الان چقدر روی برندتون سرمایه گذاری كردین، یه دوره كوتاه اتفاقات ناخوشایند، می تونه سرمایه سال‌ها تلاش رو به باد بده برای همین خیلی باید حواسمون رو جمع كنیم که به راحتی شهرت برندتان از بین نرود.

 

مورد آخر- در مورد قانون انتروپی صحبت خواهیم كرد (قانون دوم ترمودینامیك) در این قانون ما داریم كه آنتروپی كه میزان بی‌نظمی یك سیستم هستش همیشه در حال افزایشه و همین رو ما در ماركتینگ داریم اگه برگردیم به 20 سال قبل یه مدیر ماركتینگ به خوبی می تونست فرآیند ارسال یه پیام به مشتری رو كنترل كنه. و لذا می‌تونست به خوبی برند شركتش رو تعریف كنه. ولی امروزه خیلی چیزها فرق كرده شما یه ذهنیت خیلی قوی از یه برند میسازی یا یه پیام تبلیغاتی خوب آماده می كنی و منتشرش می كنی. مثل كاری كه نامزد حزب محافظه‌كار برای پوستر انتخاباتی امسالش انجام داد ولی بعد از انتشار دیگه چیزی در اختیار شما نیست با این همه ابزارهای دیجیتال برای نظردادن و بازنشر اطلاعات كه در اختیار همه قرار گرفته، كنترل كردن پیام شما بسیار مشكل میشه. برند شما شروع به پراكنده‌شدن می‌كنه --- و شاید پیام شما كلا یه چیز دیگه بشه --- دیگه دست شما نیست. --- (من سخنرانی‌كردنش رو دیدم. خیلی خوب از پسش برمیاد) هرچند برای بازاریابان این ممكنه یه مقداری تشویش ایجاد كنه ولی درواقع چیز خوبی هست. این نوع انتشار برند اون رو می‌بره به جایی كه باید بره- بین مردم خیلی بیش تر از حالت معمولی این نوع انتشار یه جور همه پرسی میشه كه در نهایت برای برند شما چیز خوبیه خوب. پس از فیزیك یاد می‌گیریم كه انتروپی همیشه در حال افزایشه و این یک قانون زیربنایی هستش. و ماركتینگ به ما میگه كه وقتی برند در حال پراكنده شدن هست، نمی تونی باهاش مقابله كنی، باهاش همراهی كن. و از این قابلیتش استفاده كن

 

و كلام آخر معلم من، آقای ووتر، به من یاد داد كه چرا فیزیك خوبه و من امیدوارم كه تونسته باشم این مفهوم رو منتفل كنم كه فیزیك به همه ما درس می ده، حتی در دنیای ماركتینگ، یه درس ویژه. متشكرم.

 

---




نوع مطلب : موسسه آموزشیTED، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 29 بهمن 1396 04:18 ق.ظ
آقا دمتون گرم از مطلب عالیتون
شنبه 8 مهر 1396 07:58 ق.ظ
ممنون از وبلاگ خوبتون
چهارشنبه 5 مهر 1396 01:20 ق.ظ
ممنون عالی بود
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :